Almanya Yüksek Lisans Vize Görüşmesi Tüyoları, Bloke Hesap ve Evrak Listesi


Yüksek lisans başvurularında stresli olmadığınız bir zaman olmaz, ta kii vizeniz postayla evinize gelene kadar. Vize geldikten sonra artık size kalan rahatça arkanıza yaslanıp hayatınızdaki yeni bir başlangıç için heyecanlanmaya başlayabilirsiniz (Kalacak yer bulduysanız tabii, eğer bulamadıysanız ve üniversite de pek yardımcı olmuyorsa ne yazık ki strese biraz daha devam... Kalacak yer bulma konusunda bir sonraki yazımda bir kaç websitesi ve arama yaparken nelere dikkat etmeniz gerekiyor onlardan bahsetmeye çalışacağım.) 


Okullardan kabulleri topladıktan sonra gitmek istediğiniz okula karar vermeniz gerekiyor. Tabikide bu süreçte güzel bir araştırma yapmanızı öneririm. Özellikle ders içeriklerini çok iyi analiz etmeniz lazım. Buraya geldikten sonra istediği bölümün bu olmadığına karar verip bölüm değiştiren insanların sayısı hiç azımsanmayacak durumda. Sadece bir okuldan kabul aldıysanız hiç üzülmeyin, o zaman hangisini seçeceğim derdiniz de olmaz. :) 

Okula karar verdikten sonra en hızlı yapmanız gereken şey hemen bir vize randevu tarihi almak olmalı. D-tipi vize alma süreci en az bir ay sürmekte ve bu vizeyi en erken ne zaman alabilirseniz sizin yararınıza olacaktır. Güncel bilgilendirme ve vize başvuru için sürekli olarak Almanya Büyükelçiliğinin sitesine göz gezdirmenizde fayda var. Bu sitede D-Tipi vize ile ilgili bütün belgelere ve vize randevusu için gerekli her şeye ulaşabilirsiniz. Covid-19 öncesinde D-Tipi vize için direk Almanya Konsolosluğuyla iletişime geçiyordunuz fakat bu süreçte C-Tipi vize de veren IDATA'dan randevuyu almanız gerekiyor. IDATA başvuru ücreti 27,50 € istiyordu, fakat tabiki de bu fiyat zamanla değişiklik gösterebilir. Başvurunuzu aldıktan sonra size ayrıntılı bir pdf dosyası gönderiyorlar. Bu belgede vize randevu tarihiniz ve gelirken neler getirmeniz gerektiğine dair size ayrıntılı bir bilgi veriyor. Bu belgede benim ve tanıdıklarımın en çok kafasını karıştıran maddelerden biri Bloke Hesap konusu... Diğer belgeler genelde başvuru formu, CV, motivasyon mektubu (bölüm diline göre ingilizce ya da almanca yazılabilir), mezuniyet belgeleri tarzı zaten elinizde olan şeyler. Bir de sağlık sigortası var ona değineceğim. 

IamExpat.de

Bloke Hesap (Sperrkonto)

Alman hükümeti burada ilk yıl yaşam giderlerinizi karşılayabileceğinize dair sizden doğal olarak bir güvence istiyor. Almanya'da BAFÖG adında öğrencilere yardım yapan bir kurumun belirlediği bu yazının yayınlandığı tarihte bir yıl boyunca aylık 853 €'luk paranız olduğunu kanıtlamanız gerekiyor. Size aylık bu paraya sahip olduğunuzu kanıtlayabilmeniz için üç seçenek veriyorlar: 
  1. Sadece İstanbul ya da İzmir'den başvuruyorsanız, üçüncü bir şahsın (kesin güvenilir biri veya kurum olabilir.) size noter tasdikli taahütname vermesi gerekiyor. Ek olarak bunu kanıtlayacak belgeleri de konsolosluğa vermeniz gerekiyor. Ben Ankara'dan başvurduğumda böyle bir ibare yoktu. O yüzden bu seçeneği seçmiştim. Fakat vize görüşmesinde kabul etmediler ama diğer belgelerimi aldılar ve devamında bloke hesap açmak için beni geri gönderdiler. Bloke hesabı açtığıma dair belgeyi bir kaç gün içinde konsolosluğa teslim ettiğimde vizemi işleme koydular.
  2. İkinci seçenek Almanya'da yaşayan ve size kefil olacak bir tanıdığınızı bulmak olabilir. Ancak bu tanıdığınızın aylık gelirinin sizin 853€'nuzu karşılayabileceğini Almanya'da Yabancılar Dairesine kanıtlaması gerekiyor. Bu konu tanıdığınıza bağlı olarak karışık bir hal alabiliyor. İnternette bir sürü kesin olmayan bilgi var, fakat hepimiz biliyoruz ki buna en son Yabancılar Dairesi karar verecek. Garantörünüzün "Verpflichtungserklärung" adında bir garantörlük belgesi çıkarması gerekiyor, bu belgede kalış amacınızın "Eğitim" veya "Eğitim Dilkursu" olarak durumunuza göre belirtilmesi çok önemli. Fakat garantörünüzün ve sizin bu konuda dikkatli olması gereken bir kaç önemli nokta var. Çünkü eğer aceleniz varsa boşuna zaman kaybedebilirsiniz. Garantörünüzün size aylık 853 €'yu kendi giderleri çıktıktan sonra rahatlıkla sağlayabileceği bir gelirinin veya gayrimenkulünün olması gerekiyor. Bu konuya lütfen dikkat edin çünkü bir arkadaşım her şeyi anlaştığı ve tanıdığı "Verpflichtungserklärung"  belgesini almasına rağmen o belgedeki bir yerde "kefil olamaz (nicht nachgewiesen)" ibaresi olduğu için hiç bir işe yaramadı ve zaman kaybetti. "nachgewiesen" bölümünün işaretli olduğuna emin olun. Şu video'da çok güzel anlatılmış, bir göz atabilirsiniz.
  3. Üstteki iki seçeneği de bulamazsanız en son ihtimal bloke hesap açmak zorundasınız demektir. Bu seçenek en garanti yol olmakla beraber en masraflısı diyebilirim. Fakat gözünüz çok korkmasın yukardaki taahhütname belgelerini almak için de yapacağınız masraftan çok fazla olmayacaktır. Tek problem tek seferde 10,500 € (1 senelik aylık 853 € + masraflar) civarı bir parayı Almanya'da bloke etmeniz gerekmesi... Bu süreçte bu paraya sahip değilseniz ve lisans ortalamanız 3.00'ın üzerindeyse, size önceki yazılarımda da anlattığım gibi DAAD burslarından yararlanabilirsiniz. Ben bloke hesap açmam gerektiğinde (2018) önümde seçenek olarak İş Bankası, Fintiba ve Expatrio vardı. İş bankasını uzun ve gereksiz evraklarla uğraştırdığı için direk elemiştim. Aralarında işletim ve hesap açma ücretleri açısından en ucuzu Expatrio'ydu. Fakat banka hesabını başkası adına açıyorlardı. (Yeni gelen bir arkadaşım (2020) Expatrio yaptı bu durum değişmiş, kendi adınıza hesap açılıyor.) Ben Fintiba seçmiştim ve gayet memnun kaldım. Expatrio'yu da arkadaşım şuan kullanıyor, o da memun. Her ayın 28'inde parası yatıyor ve ilk geldiğinde 2 aylık yatmıştı. Her ikisinin de websiteleri gayet kullanışlı ve aynı zamanda sağlık sigortası da yapacaksanız uygun paket seçenekleri var. Şimdi Coracle diye bir tane daha çıkmış, o da güvenilir gözüküyor. Üçü de birbirine benziyor biraz internette araştırma yaparak size en yakın geleni seçebilirsiniz. 

Sağlık Sigortası ya da AT-11


Almanya'ya gitmeyi düşünüyorsanız AT-11 antlaşmasını kesin bir yerlerde duymuşsunuzdur. Fakat burada dikkat etmeniz gereken kısım; eğer erkek iseniz bu belge sizi 25 yaşınızı doldurana kadar Almanya'da Türkiye'deki sigorta haklarınızı ücretsiz kullanabilmenizi sağlıyor. Ben de 25 yaşımı doldurduktan sonra devlet ya da özel sağlık sigortası yaptırmak durumunda kaldım. Ben devlet sigortası yapmak zorundaydım çünkü aynı zamanda "Working Student" olarak yarı-zamanlı çalışıyordum. Bunun ücreti aylık 106 €, ama özel sağlık sigortalarını daha uygun fiyatlara yaptırabilmeniz mümkün. Eğer kadınsanız ve Türkiye'de bir işte çalışmıyorsanız (ki buraya gelecekseniz artık çalışmıyorsunuz) babanızın sağlık sigortası sizi kapsıyor. Bu nedenle AT-11'inizi burada iş bulana kadar kullanabilirsiniz. Buradaki çoğu küçük çaplı sağlık işinizi AT-11 ile karşılayabilirsiniz. Almanya'ya geldiğiniz zaman AT-11'inizi AOK veya TK gibi devlet sağlık sigortası yapan yerlerde onaylatmanız gerekiyor. Zor bir iş değil sadece bir tanesinin şubesine gidip doktora gitmek, oturma izni veya okula kayıt yaptırmak için AT-11 inizi "Versicherungsbescheinigung" belgesine çevirtmeniz yeterli

Genelde kampüsün içinde hangisi varsa ona gidiyorsunuz. Aralarında pek bir fark olduğunu düşünmüyorum. Ben AOK'lıyım şu ana kadar bir sorunla karşılaşmadım. İlerde karşılaşırsam buraya yazarım. Yine de forumlarda bir araştırmak faydalı olabilir. 

Vize alım sürecinde benim karşılaştığım sorunlar genelde bunlarla sınırlıydı. Sizin de sorularınız varsa lütfen sormaktan çekinmeyin, özellikle yakın zamanda gelen  arkadaşım sebebiyle, güncel durumlar hakkında da yardımcı olabileceğimi düşünüyorum. Bu süreçte bol şans ve başarılar diliyorum. Bir sonraki yazı da görüşmek üzere. 😀



 

Yorumlar

  1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba.
    Ben de Elektrik mühendisiyim. Yaklaşık 1 yıldır elektrik mühendisi olarak çalışıyorum. ÖSD A2 Almanca sertifikam var ve iki üniversiteden şartlı kabul aldım. Gelecek hafta vize başvurusuna gideceğim.
    Size birkaç soru sormak istiyorum.
    *Yüksek lisans şartlı kabul vize başvurusu sırasında ne gibi sorular soruldu? Dikkat etmemiz gereken konular neler?
    *İkinci olarak şuan yüksek lisansa devam ediyor musunuz? Almanya'da yüksek lisans okumak(Almanca) ve bitirmek zor mu? Bu konudaki düşünceleriniz neler?
    Bu konudaki fikirlerinizi öğrenmek isterim.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Almanya'da Öğrenciler için Konaklama Bulma

Almanya'da Yüksek Lisans Bölümleri ve İş Olanakları

Yüksek Lisans için İngilizce Motivasyon Mektubu Nasıl Yazılır ?